سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آگهی مشاغل تهران و اصفهان

حفاظ پنجره

درب آهنی حیاط و پارکینگ در طرح ها و رنگ های مختلف،مدرن و کلاسیک ،حفاظ روی دیوار در مدل های حفاظ شاخ گوزنی ، سر نیزه حفاظ و حفاظ بوته ای،،درب آکاردئونی محافظ آپارتمان و درب اکاردئونی پارکینگ و حفاظ پنجره آهنی


 

کاربرد حفاظ شاخ گوزنی

کاربرد حفاظ شاخ گوزنی

پس از آنکه از انتخاب خود اطمینان حاصل نمودید، بازدید از مکان مورد نظر جهت حفاظ بندی توسط مشاور صورت گرفته و در تعیین عرض و تراکم حفاظ و همچنین برآورد هزینه های لازم بعمل خواهد آمد.

1- قابل استفاده در پنجره های ساختمان های مسکونی، دفاتر اداری، مطب ها، ویلا ها و باغ های شخصی و …

2- قابلیت نصب بر روی انواع فنس ها (بالکن و نرده های اطراف باغ ها و ویلا ها).

3- قابل تولید و نصب بر روی تمامی دیوار ها با عرض های متفاوت.

کاربرد حفاظ بوته ای

1- قابلیت استفاده از حفاظ بوته ای در پایگاه های نظامی

2- مورد استفاده در بخش های مختلف فرودگاه ها

3- قابل استفاده در مدارس

4- مناسب برای استفاده در زندان ها (پنجره ها، فنس ها و دیوار ها)

5- قابل استفاده برای هتل ها

6- منازل شخصی

7- مجتمع های مسکونی

8- شرکت ها

 


 

 

بهین اسکان اصفهان افتخار دارد که در ایام نوروز ،ایام تعطیل،و ایام سالمیزبان مهمانان ،توریستها،تجار ،همراهان بیمار،خانواده های دانشجو  باشد.

در این خصوص با اضافه کردن واحدهای نوساز و‌ لاکچری با امکانات کامل پذیرای خانواده های محترم باشد.
-ارایه قیمتهای مناسب و به صرفه
-ارایه راهنما و لیدر جهت دسترسی به مکانهای دلخواه
-پیک  و اژانس مناسب
-تنوع واحدها یکخواب،دوخواب،سه خوابه با قیمت های مختلف
-تخفیف ویژه به مسافران و مشتریان دایمی
با بهین اسکان سفر خوبی را تجربه خواهید کرد

تلفن:09131291290   وب سایت:http://behineskan.com


 وکیل در اصفهان وکیل خوب در اصفهان وکیل پایه یک دادگستری اصفهان

 

موسسه حقوقی سازش گستران ایرانیان با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری به شما کمک می نماید که مناسبات اجتماعیتان به درستی تنظیم و در امور حقوقی ، خانوادگی ، تجاری ، ارثی ، اداری بهترین مشاوره ها را اخذ نمایید 

قبول کلیه دعاوی توسط وکیل پایه یک دادگستری در اصفهان
دعاوی املاک :سرقفلی، خلع ید، تخلیه، مشارکت در ساخت، فسخ مبایعنامه، مطالبه اجاره بها کمیسیون ماده 100 شهرداری، الزام به تنظیم سند، حق کسب و پیشه و ...
دعاوی خانواده :طلاق توافقی بدون حضور زوجین در دفترخانه و دادگاه، طلاق از ناحیهزوج و زوجه، مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت فرزند، سلب حضانت و ...
دعاوی کیفری :کلاهبرداری ، فروش مال غیر ، تصرف عدوانی ،سرقت، مواد مخدر و ...
دعاوی حقوقی :مطالبه وجه چک ، سفته ، ارث و وصیت ، وقف

برای حل مشکلات حقوقی خود و برای داشتن یک وکیل خوب در اصفهان با ما تماس بگیرید

وکیل در اصفهان تلفن وکیل در اصفهان

ایمیل: sazeshgostaran@gmail.com    

تلفن:09134744185

 وب سایت:http://ayineedalat.com


حق شادی و شادمان زیستن، حقی است بنیادی و اساسی و ایرانیان از جمله نخستین مل تهای جهانند که قرن ها پیش به این حق حیاتی پی برده و همگام با دگرگونی و جشن طبیعت، «جشن نوروز » را پای هگذاری کرد هاند. ایرانی خو شذوق و هوشمند، با دیدن سبزه ها و شکوفه گلها و سبزپوشی درختان، هماهنگ و همگام با آنها، با دلی شاد و لبی خندان، لباس نو پوشید و به دید و بازدید نوروزی و خجسته گویی و نیایش به درگاه اهورا و خداوند هست یبخش پرداخت.

این شیوه شادمانی و شادی گرایی، به صورت رسم و سنتی پایدار و پاینده درآمد و سد ههای درازنا، زندگی ایرانیان را روشنی و نشاط و نیرو بخشید. ابتکار و زمان پیدایش این جشن زندگ یساز را به جمشید جم و دوران فرمانروایی او نسبت میدهند که به هزاران سال پیش برم یگردد. از آن زمان به بعد، هر سال ایرانیان، این جشن نوسازی و نوزیستی را برپا میدارند و آن را به عنوان بخشی از هویت و چیستی فرهنگی خود به نام خداوند عشق و شادی آفرین استوار ساخته اند، به همین جهت، «نوروز » همچون درختی تنومند، به رغم همه تاز شهای دشمنان از گزند بادها و بارانها و توفانهای تاریخ مصون مانده است.

رمز و راز بقا و پایندگی نوروز را می باید در ضمیر و وجدان ایرانیان جستجو کرد. روانشناس نابغه سویسی، کارل گوستاویونگ می گوید که هر قومی برای همیشه ویژگی های قومی خود را در نهانخانه وجود نگه میدارد. او علاوه می کند که «الگوی کهن پدر » و ویژگ یهای نیاکانی در وجود ما باقی م یمانند.

پژوهش های ژنتیکی دانشمندان در قرن حاضر، نیز تاییدگر این نظر است. حافظ جاودانه ما نیز می گوید: «آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست... » تازشگرانی که قرن ها با این عادت و سنت زیبای نیاکانی درافتاده و قصد توقف و تعطیلی آن را در سر م یپرورانده اند، خسته و پشیمان، در برابر ژرف ریشگی و سترگی و پایندگی آن، سر تسلیم فرود آوردند. نوروز ایرانی، یعنی فراخواندن ما به نوسازی تن، جان و روان و الها مبخشی به نوسازی خانه و کاشانه نیاکانی مان. بر این پایه و پیشینه، نوروز ایرانی به صورت یک «حق شادی » تثبیت شده است و ما را به شادمانی و شادزیستی فر ام یخواند. ما ایرانیان بر رغم همه غ مها، فشارها، محدودیت ها و محرومی تها، با خریدن یک جعبه شیرینی، پوشیدن یک جفت کفش نو یا جوراب و پیراهن نو، شادمانه به دید و بازدید عزیزان، خویشان و دوستان خود می رویم و حتا با مخالفان و قهرپیشگان خود، آشتی می کنیم و صلح و دوستی و پیوندهای انسانی و ایرانی خود را تازه و تجدید می کنیم! شادپوشی و شادنوشی ایرانیان در فصل تحول و رنگارنگی طبیعت، نشانه همرنگی و هماهنگی انسان با رنگارنگی طبیعت و خلقت است. طبیعت و خلقت متنوع و رنگارنگ است. سبز، سرخ، زرد، نارنجی، طلایی، سفید، آبی، قهوه ای و سیاه، رنگ های شاخص محیط زندگ یاند. هر یک از این رن گها، تاثیر ویژه خود را بر روح و روان انسان بجا می گذارند و انتخاب آنها بیانگر روحیه و ذوق و سلیقه انسا نها م یباشند. به پیروی از این اصل رنگارنگی و رن گدوستی، ایرانیان در درازنای تاریخ خود و بویژه در فصل بهار و فرا رسیدن نوروز شاد یآور، لباس های رنگین م یپوشیدند اما در برخی از سا لها و قر نها، به علت نفوذ و رسوخ فرهن گهای دیگری، به تدریج رن گهای تیره، بویژه رنگ سیاه معمول شد. براستی ملتی که بهار و نوروزش، آن قدر متنوع و رنگین و رنگارنگ است، چرا لباس و ت نپوش جمعیتی از آن، تیره و سیاهرنگ شده است؟! این سوالی است که هم در درون جامعه و هم در روابط جهانی مطرح م یشود. نم یدانم کی بود که شنیدم یک خبرنگار کنجکاو پرسیده بود در کشوری که جشن بزرگش هماهنگ با بهار پرگل و سبزه آ نقدر رنگارنگ است، چرا در میان ای نهمه رن گهای طبیعی، برخی افراد رنگ سیاه و تیره را برگزیده اند؟ این سوال با سکوت مواجه شد ولی می توان گفت که این گرایش به سیاهپوشی به عرف و عادت و علاقه و اعتقاد برخی نیز ارتباط دارد. شاید آنها این رنگ را م یپسندند... باری، اعجاز و شگفتی نوروز تنها در نو شدن لباس و رنگارنگی آن نهفته نیست، بلکه در تداوم دوست یها، رفع کدورت ها و گسترش آشت یها نیز نقش دارد. توسعه تعامل و همکاری ایرانیان با دیگر انسا نها و مل تها نیز از برکت شادی گرایی نوروزی است. امروزه نوروز ایرانی ب هدلیل زیبایی و دوام و دیرینگی خود از سوی سازمان جهانی یونسکو، در شمار عیدها و جش نهای جهانی به رسمیت شناخته شده و به صورت یکی از زیباترین جش نهای جهانی جلو هگری و شادی بخشی م یکند... خواهرم، برادرم! در آستانه آمدن فصل بهار و فرارسیدن نوروز گرامی، دلت را و فکرت را نوسازی کن! پیشاپیش نوروزتان خجسته باد! دلتان شاد و امیدوار و ایران اسلامی همواره آباد، آزاد، شاد و سرفراز باد!

 

اسکان مسافران نوروزی در اصفهان


آثـار اقـتصادی صـنعت سـاختمان؛ بـر اساس گزارش CIB (2002)، صنعت ساختمان با ساختار آن، ساختار سازمانی، و عملکرد پتانسیلی دارد که میتواند پایداری‌ اقتصادی‌ را‌ افزایش دهد. هرچند، ازآنجا که‌ سازمانهای‌ ملی‌ نمیتوانند با سازمانهای بین المللی رقابت کـنند، بسته به گستردگی استفاده از مصالح وارد شده، تصمیمات مالی را نمیتوان داخل کشور‌ نگه‌ داشت‌ در نتیجه تولید ناخالص طبیعی کاهش مییابد.

صنعت‌ ساختمان‌ که در جنبه اقتصادی چندان کارآمد نیست، همچنین نمیتواند از پایداری مـحیطی بـه خاطر تولید ضایعات فراوان و عدم استفاده‌ کارآمد‌ از‌ منابع، پشتیبانی کند. صنعت ساختمان میتواند کیفیت زندگی افراد کم‌ درآمد را با توجه به فرصت های شغلی که ایجاد می کند افـزایش دهـد. این صنعت میتواند با‌ جلوگیری‌ از‌ فقر در اجتماع درتوسعه پایداری اجتماعی مشارکت نماید (-CIB&UNEP‌ IETC‌، 2002).

در غیر این صورت، راه حلهای دائمی برای مشکلات ناشی از تولیدات صنعت ساختمان پیدا‌ نمیشود‌، پایداری‌ و توسعه پایدار مـمکن نـمیشوند. در این مرحله، معماری پایدار و ساختمان سازی پایدار‌ کـه‌ راهـکارهای‌ سیستماتیکی برای موضوع تعیین اصول، راهبردها و روشها هستند، برای یافتن راه حلی جهت مسائل‌ محیطی‌ ناشی‌ از ساختمان ها مهم می شوند.

ــ معماری پایدار (معماری اکولوژیکی)

مـعماری پایدار بـه‌ عنوان‌ فعالیتهایی که آسـیب وارده بـه محیط را حداقل میکنند، مراقب تعادل اکولوژیکی هستند‌، و به‌ صورت‌ پربازده از مصالح ، آب و انرژی در طول ساخت، استفاده و تخریب استفاده میکنند، تعریف میشود‌. در‌ ساختمانهای پایدار هدف محافظت از سلامت و راحتی کاربران، عدم تهدید هستی و آینـده مـنابع‌ طبیعی‌ و تشیکل‌ منابعی بعد از تخریب برای ساختمانهای دیگر یا تشکیل ضایعاتی که برای محیط مضر نیستند‌، است‌.

انرژی، آب و مصالح منابع اولیه ای هستند که ورودی اصلی برای ساختمان‌ را‌ تشکیل‌ می دهند. محافظت از انرژی، آب، و مـصالح کـه یکی از اصـول معماری پایدار است منجر‌ به‌ طراحی‌ معماری میشود. محافظت از انرژی، آب و مصالح را می توان از طریق‌ کاهش‌ منابع تجدیدناپذیر کـه ورودی ساختمان یا کنترل روی ضایعات که خروجی ساختمان را شکل می دهند‌، انجام‌ داد (Kim و Rigdon، 1998). عـلاوه بـر فـرایند ساخت، هم دوره خدمات رسانی‌ و تعمیر‌ و نگهداری و تخریب هم کنترل روی ضایعات بسیار‌ برای‌ استفاده‌ از منابع بسیار انرژی مـورد ‌ ‌نـیاز است‌. همچنین‌ با درنظر گرفتن اهداف رفاه انسانی در تمام این ساختمانها، اصول معماری پایدار‌ تـحت‌ عـناوین اقـتصاد منابع، طراحی چرخه‌ زندگی‌ و طراحی خلیق‌ تدوین‌ شده‌ اند، راهبردهای تعیین شده برای پیاده‌ سـازی‌ این اصول در جداول 1، 2 و 3 تعیین شده اند.

تحقیقات جدید در علوم انسانی » پاییز 1396 - شماره 26 (صفحه 32)

جدول 1. اصل اقتصاد منابع (Ridgon‌&‌;Kim ، 1998؛ Gultekin، 2007؛ Sev، 2009‌).

( به تصویر صفحه مـراجعه‌ شود‌)ــ ساختمان پایدار

ساختمان پایدار‌ کـاربردی‌ اسـت از اصول توسعه پایدار برای ساخت چرخه زندگی از برنامه ریزی ساختمان‌، ساختمان‌، استخراج مصالح خام و تبدیل آن‌ ها‌ به‌ مصالح ساختمان سازی‌، استفاده‌، تخریب و ساخت و مدیریت ضایعات‌. این‌ یک فرایند جامع است که هدفش حـفظ تعادل بین طبیعت و محیط ساخته شده با‌ ایجاد‌ زیستگاه هایی برای سکنی گزیدن انسان‌ و حمایت‌ از برابر‌ اقتصادی‌ است‌.

مفهوم مدل سازی شده‌ توسط Kibert، ساختمان پایدار در تقاطع مولفه های اصول، مراحل (Kibert،

2005)، و منابع در شـکل‌ 2 وجـود‌ دارد. بر اساس این مدل، اصول‌ ساختمان‌ سازی‌ پایدار‌ به‌ هر یک از‌ منابع‌ مورد نیاز در هر یک از مراحل چرخه ساخت اعمال می شوند. بر اساس این مدل‌، می‌ توان‌ گفت که هدف طراحی محتاطانه در مرکز‌ سـاختمان‌ سـازی‌ پایدار‌ و کاهش‌ آثار‌ روی مصرف منابع طبیعی و سیستم اکولوژیکی است.

تحقیقات جدید در علوم انسانی » پاییز 1396 - شماره 26 (صفحه 33)

جدول 2. اصل طراحی چرخه زندگی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)

تحقیقات جدید در علوم انسانی » پاییز 1396 - شماره 26 (صفحه 34)

ــ صنعت ساختمان پایدار در مقیاس جهانی

بدون شک، اثر‌ افکار عمومی جهانی تـاثیر زیادی روی تـغییر در عادات صنعت ساختمان دارد. تلاشهای مرتبط با استفاده از منابع در بخش ساختمان مخصوصا در افکار عمومی EU و USA، ساختمانهای سبز را‌ در‌ بسیاری کشورها احیا کرده است. برای مثال، در بخشنامه عملکرد انرژی در ساختمان اجبار شده اسـت کـه احـتیاطات لازم برای کاهش مصرف انرژی در سـاختمان اخـذ شـود (2010 ISO‌). با‌ این بخشنامه، هدف این است که ساختمان های جدیدی که تا 2020 ساخته میشوند انرژی بسیار کم یعنی تقریبا صفر مصرف کنند و بـرخی‌ از‌ این انـرژی از مـنابع انرژی‌ تجدیدپذیر‌ تامین می شوند (Cakmanus و همکاران،

.(2010

ساختمانهایی کـه طـراحی شدهاند تا آثار منفی روی محیط و سلامت انسان را از بین ببرند به عنوان ساختمانهای‌ سبز‌ پذیرفته شدهاند (Vyas و همکاران‌، 2014‌). با پذیرش این که سـاختمانهای سـبز، سـاختمانهایی هستند که حداقل اثر را روی محیط دارند (Ptel و Chugan، 2013)، با شروع از فرایند طـراحی ساخت، در طول ساخت، تعمیر، نگهداری و استفاده‌، روی‌ تولید راهی تاکید می شود که به ارزشهای محیطی احترام گذاشته و مـسئولیت اسـتفاده مـوثر از منابع را پذیرا باشد.

شورای ساختمان سبز جهانی (WGBC) بیان میکند که اولین بار، سـاختمان‌ هـای‌ سبز در‌ واکنش نسبت به مصرف بالای انرژی و منابع طبیعی پدید آمده اند، اما در حال، ساخت ساختمان سـبز‌ بـه مـعنای استفاده موثر از انرژی با تغییر مفهوم ساختمان سبز‌ است‌. شورای‌ ساختمان سـبز هـند کـه یکی از مهم ترین شوراهای ساختمان سبز در جهان است، ساختمان سبز را ‌‌این‌ گونه تعریف مـیکند: سـاختمان هـایی که مقدار کمتری آب استفاده میکنند، مقدار انرژی‌ بهینه‌ مصرف‌ می کنند، از منابع طبیعی مـحافظت مـیکنند و ضایعات کمتری تولید میکنند، و از سلامت موجودات زنده‌ محافظت می کند.

تحقیقات جدید در علوم انسانی » پاییز 1396 - شماره 26 (صفحه 35)

شکل 2. مدل سـاختمان سـازی پایدار

سـاختمانهایی که به عنوان ساختمان‌ سبز تعریف می شوند‌ باید‌ استاندارهای تعیین شده در مورد مـوضوعاتی از جـمله برنامه ریزی زمینی پایدار، استفاده از مصالح با انرژی پایین، صرفه جویی در آب و انرژی، کیفیت فضای درونی، ارائه مـحیط سـالم، و کـنترل ضایعات‌ (Erten، 2011) را رعایت کنند. ساختمانهایی که می توانند این استانداردها را برآورده کنند، تضمین شده اند. دربین این گـواهیها، قـابل قبولترینها LEED

(راهنمایی در طراحی انرژی و محیط) و BREEAM (روش ارزیابی‌ محیطی‌ تحقیقات ساختمانی) هستند.

BREEAM که در انـگلستان و در 1990 ایجـاد و عـملی شد، اولین نمونه از سیستم هایی است که بر اساس استانداردهای محیطی ارزیابی می کنند. در برنامه LEED کـه‌ تـوسط‌ شـورای ساختمان سبز ایالات متحده در 1998 عملی شد، هدف اصلی دادن اطلاعات در مورد آثار ممکن سـاختمان سـازی روی محیط و افراد و سازمان ها در بخش ساختمان و حداقل کردن‌ این‌ آثار است. امروزه، در تعداد زیادی از کشورهای دنیا، در سـاختمان هـایی که به تازگی ساخته شده اند، استاندارد ساختمان سبز هم در نظر گـرفته شـده است.

شورای ساختمان‌ سبز‌ جهانی‌ در سال 1988 تـاسیس شـد‌ تـا‌ ساختن‌ سازمان سبز را تشویق کند. زمانی کـه شـورا در سال 2007، 26 عضو داشت، در سال 2013 تعداد اعضا به 98‌ رسید‌. امروزه‌ بیش از 140000

تحقیقات جدید در علوم انسانی » پاییز 1396 - شماره 26 (صفحه 36)

ساختمان سبز و بـیش از 27000‌ سـازمان‌ عضو در WGBC ثبت نام کرده انـد. سـاختمانهای سبز بـه یک بـخش اقـتصادی مهم در دنیای امروز تبدیل شده‌ انـد‌. بـر‌ اساس تحقیقات سرمایه گذاری، تخمین زده شده است که ساختمان‌ های سبز تـا2050 بـه بخشی با 1 تریلیون دلار تبدیل خواهند شـد و انرژی مصرفی ساختمان هـا در سـراسر دنیا‌ به‌ نسبت‌ 3/1 کاهش مـی یابـد که به افزایش در تعداد ساختمان ها سبز‌ بستگی‌ دارد. ادامه مطلب...

 

توسعه های فناورانه که با انقلاب صنعتی شروع شدند، با این ایده همراه بودند که ممکن است‌ بر‌ طبیعت‌ غالب شوند. پس از جنگ جـهانی دوم، بـرنامه هـای توسعه‌ اقتصادی سریعی به اجرا درآمدند تا نـیازهای فـزاینده در نواحی شهری به مهاجرت از شهرستان به شهر علاوه‌ بر‌ انفجار‌ جمعیت برآورده شوند. فرایند شهری سازی برنامه ریزی نشده بـا عـملی‌ کـردن‌ این سیاست های توسعه ای بدون توجه به محافظت از محیط طبیعی و ایده غـالب شدن بر‌ طبیعت‌ با‌ نیروی فناوری شروع شده است. شهری سازی برنامه ریزی نشده در نتیجه‌ صنعتی‌ سازی‌ باعث کـاهش تـدریجی مـیدان سبز، افزایش سرانه انرژی، مصرف محدود و غیرآگاهانه منابع طبیعی و استفاده‌ گـسترده‌ از‌ مـنابع نفتی شده است. مسائل محیطی شامل افزایش انتشار گازهای گلخانهای، گرمایش جهانی، سوراخ‌ شدن‌ لایه اوزون و کاهش در تـنوع زیسـتی در نـتیجه عدم تعادل تولید و مصرف ناشی‌ از‌ سیاست‌ تولید نامحدود انقلاب صنعتی به ابـعاد جـهانی رسـیده است در حالی که اثر آنها‌ روی‌ مقیاس محلی احساس میشود. مسائل محیطی در نتیجه مدل هـای تـوسعه اقـتصادی فعلی‌ مبتنی‌ بر‌ مصرف بالای منابع طبیعی و نابودی زندگی، ثروت اجتماعی و استاندارهای زندگی را بـه پایین تـرین سطح‌ در‌ تمام دوران تنزل داده است.

نگرانیها در مورد مصرف سریع منابع طبیعی‌ ممکن‌ است‌ نـتواند نـیازهای بـشر را برآورده کند و ممکن است توسعه اجتماعی و رشد اقتصادی در نتیجه این‌ ناکافی‌ بودن‌، کند شـده و یا حـتی متوقف شوند؛ یک روز، این مساله برای اولین‌ بار‌ در Brundtlan Report در 1989 بیان شد. با این که در سالهای انتشار، تـردیدهایی بـوجود آورد‌، امـروزه‌ دولتها، موسسات، سازمانها، دنیای تجارت، سازمانهای غیردولتی و سایر سهامداران در مورد این‌ حقیقت‌ که منابع طـبیعی مـحدود بوده و زندگی بشر‌ در‌ سراسر‌ جهان در خطر قرار دارد، وفاق دارند‌. مفهوم‌ پایداری که بـه صـورت بـرآورده کردن نیازها و استثنائات حال حاضر بدون مصالحه کردن‌ با‌ نسلهای آینده برای برآورده کردن‌ نـیازهایشان‌ در Brundtland‌ Report‌ تـعریف‌ شـده است، یکی از راه حل‌ های‌ پیشنهادی است.

روش بررسی متون به عنوان روش تحقیق پایه در اینـ‌ مـقاله‌ استفاده شده است. در محدوده این‌ عملکرد، آینده مفاهیم پایداری‌ یا‌ توسعه پایدار که اخیرا توسط‌ سهامداران‌ پذیرفته شده اسـت و تـوسعه اقتصادی را رد نکرده اما از سیاست های محیطی‌ و انرژی‌ که زندگی طبیعی را تهدید‌ نـمیکنند‌، بـرای‌ پیش بینی وتحلیل‌ توسعه‌ در سطح جهانی و در‌ ترکیه‌ اسـتفاده شـده اسـت.

بررسی متون و فرضیات ــ پایداری

در کل، پایداری به معنای اسـتفاده‌ مـتعادل‌ از منابع طبیعی است بگونه ای‌ که‌ به فساد‌، تقلیل‌ و نقطه‌ تجدیدناپذیری منجر نشده و بـتواند‌ بـه نسل آینده هم منتقل شـود، تـعریف میشود. در این زمـینه، بـه نـظر

تحقیقات جدید در علوم انسانی » پاییز 1396 - شماره 26 (صفحه 27)

میرسد پایداری‌ مفهومی‌ است که در تمامی زمـینه هـا‌ معنی‌ می‌ یابد‌ از‌ سیاست توسعه جهانی‌ گرفته‌ تا استفاده، از منابع انرژی و بـرنامه ریزی تـولید تا طراحی معماری در دوره ما.

هدف پایداری‌ اینـ‌ است‌ که نسل هـای آینـده هم بتوانند با‌ محافظت‌ از‌ مـحیط‌ طـبیعی‌ و ساخته‌ شده به حیات ادامه دهند و از دوام نسل بشر و منابع طبیعی محافظت شود (Osso و هـمکاران، 1996). در عـین حال، پایداری یک سیستم چندبعدی است کـه هـدفش افـزایش‌ کیفیت زندگی تـمام افـراد از طریق بهبود شرایط افـراد، ایجـاد پیوندهای ارزشمند میان افراد با اهمیت دادن به همکاری و سود اجتماعی و انجام اصلاحات در اقتصاد اسـت (Hoskara، 2007؛ Oktay، 2005‌). هـدف‌ این مفهوم اساسا فراهم آوردن تعادل با تـوجه بـه انسان، زمـان و مـکان اسـت؛ به عبارت دیگر، تـخصیص برابر منابع جهانی بین تمام ملل، موجودات زنده و نسلهای آینده.

در واقع‌ پایداری‌، یک توسعه پیوسته را با تـغییر عـادات مصرف بدون کاهش کیفیت زندگی پیش بـینی مـیکند. پایدار بـودن این تـوسعه بـه همبستگی جهانی و تـخصیص‌ عـادلانه‌ و دموکراتیک بستگی دارد. به عبارت‌ دیگر‌، از طریق مدل توسعه پایدار، پیشنهاد میشود که فهم توسعه کلی که هـدفش مـدیریت مـحیطی، مسئولیت اجتماعی، و راه حلهای اقتصادی با ترک مـصرف کـننده‌ بـودن‌ اسـت. از این مـنظر‌، مـیتوان‌ گفت که پایداری 3 بعد اصلی دارد: محیطی، اقتصادی و اجتماعی. تعاملات بین پارامترهای موثر پایداری که عبارتند از محافظت از محیط زیست، پیشرفت اقتصادی و عدالت اجتماعی که در شکل 1 نشان داده‌ شده‌ است.


تـوسعه راهبردی را میتوان از طریق همکاری مولفه های محیطی، اقتصادی و اجتماعی تامین کرد. از آنجاکه پایداری اجتماعی و محیطی بدون پایداری اقتصادی ممکن نیست، پایداری اجتماعی به عنوان یک‌ پیش‌ شرط پایداری‌ اقتصادی پذیرفته شده است. این سه مـولفه بـاید به عنوان بخشهای جدایی ناپذیری از یک کل در‌ نظر گرفته شوند چرا که این سه مولفه با هم ادغام‌ شده‌ اند‌ (معماری HKU، 2002).

شکل 1. پایداری (Hart، 1999) ــ پایداری محیطی

پایداری محیطی به معنای تحویل دادن محیط ‌‌به‌ نسل آینـده در حـالتی بهتر از آنچیزی است که تحویل گرفته شده است‌، و محافظت‌ از‌ تعادل اکولوژیک و سیستم های طبیعی از نابودی است (Sev، 2009). در نظر گرفتن تعادل اکولوژیکی‌ و صرفه جویی در مـصرف مـنابع تجدیدناپذیر ضروری است. پایداری یک منبع بـه تـوانایی‌ تجدید همزمان خودش است‌. برای‌ مثال، موضوع اصلی در چرخه آب بالارفتن آب از طریق تبخیر و بازگشت مجدد به زمین بعد از تقطیر است. یکی از شرایط مقدم برای پیوسـتگی این چـرخه آب نگهداری شده و تمیزی‌ هـوا اسـت. لذا، آلودگی آب ناشی از فاضلاب، پسماندهای کشاورزی و غیره و آلودگی هوا ناشی از انتشار کربن تاثیر منفی روی چرخه پایدار آب دارد. پایداری محیطی به معنای تحویل

تحقیقات جدید در علوم انسانی » پاییز 1396 - شماره 26 (صفحه 28)

دادن منابع‌ طبیعی‌ به نسلهای آینده بدون نابودی است. به همین دلیل، در تعیین سـطح اسـتفاده از منابع طبیعی، باید در نظر گرفت که از نرخ تجدیدپذیری این منابع و نرخ این منابع برای‌ پاکسازی‌ آلودگی بیشتر

نشود (Patel و Chugan، 2013). پایداری محیطی نیازمند حساسیت به موارد زیر است: ــ محافظت از زنده بودن و تنوع روی زمین ــ حفاظت از سیستم هـای پشـتیبانی از‌ زندگی‌ ــ اسـتفاده پایدار از منابع تجدیدپذیر ــ صرفه جویی در منابع تجدیدناپذیر ــ حداقل کردن آسیب به محیط و اشیای زنده

ــ محافظت از محیط های زراعـی و تاریخی (Hoskara، 2007‌).

ــ‌ پایداری‌ اقتصادی

در مدل توسعه اقتصادی‌ مدرن‌ فعلی‌، فرض بر این است کـه فـعالیت اقـتصادی در بازار با افزایش توان خرید افراد افزایش مییابد که در اثر آن افزایش‌ تولید‌ ناخالص‌ طبیعی باعث مشارکت افـراد ‌ ‌مـی شود. تا آنجا‌ که‌ از روی این تعریف میتوان فهمید، این مدل توسعه به تولید و مصرف نـامحدود بـستگی دارد. زمـانی که از منظر‌ اکولوژیک‌ در‌ نظر گرفته شود، مدل فوق الذکر نیازمند استفاده از منابع‌ موجود بگونه ای اسـت که گویی این منابع نامحدود هستند. با این وجود، اینکه یک حقیقت است منابعی‌ که‌ مـی‌ توانند نیازهای اساسی مـردم را بـرآورده کنند محدود بوده و روز به‌ روز‌ بدون تجدید و در اثر استفاده زیاد کاهش می یابند. از طرف دیگر، روشن است که مشکلات‌ محیطی‌ ناشی‌ از اتلاف وجود دارند که ناشی از آشفتگی مصرف است (Torunoglu، 2003‌). در‌ فرایند‌ اقتصادی، چون تـعادل تولید-مصرف باید با در نظر گرفتن قابلیتهای اکولوژیکی و عدالت اجتماعی‌ تنظیم‌ شود‌، پایداری اقتصادی یکی از مهم ترین موضوعات

توسعه پایدار است. توسعه اقتصادی پایدار نیازمند‌ موارد‌ زیر است: ــ ایجاد بازارهای جدید و فرصت های تجاری

ــ کـاهش هـزینه از‌ طریق‌ تامین‌ کارایی با کاهش انرژی و ورودی منابع در تولید ــ ارزش افزوده (معماری HKU، 2002‌).

به‌ طور خلاصه، پایداری اقتصادی تامین جریان سرمایه گذاری عمومی و خصوصی با استفاده کارآمد‌ و مدیریت‌ منابع‌، ارزیابی بازده اقتصادی و معیار اجـتماعی بـه جای سوددهی سازمان است (Hoskara،

.(2007

تحقیقات جدید در علوم انسانی » پاییز 1396 - شماره 26 (صفحه 29)

ــ پایداری اجتماعی‌

پایداری‌ اجتماعی که مهم ترین هدف توسعه پایدار است روی حقوق پایه و آزادی‌ مربوط‌ به‌ بشر است.

مهم ترین حقوق پایه و آزادی برابری و تعادل میان نسل ها است. منابع را‌ می‌ تـوان‌ بـه نسل آینده تحویل داد

تا حیاتشان را حفظ کرده و ثروتشان را‌ تامین‌ کنند. که این موارد با پایداری اجتماعی تامین می شود: ــ تامین نیازهای پایه مانند کار‌، خانه‌، شرایط سلامت، تحصیلات و فعالیت های فرهنگی بـرای هـر فـرد در طولانی مدت‌

ــ‌ افزایش کیفیت زنـدگی

ــ تـلفیق مـجدد افراد‌ ناتوان‌ در‌ اجتماع

ــ حفاظت از حق زندگی نسل‌ آینده‌ (معماری HKU، 2002) ــ مقیاس های پایداری

در مدل سقف مفهومی پایداری آماده‌ شده‌ توسط ارزیابی کیفیت محیط سـاخت‌ بـرای‌ زمـان پایدار‌ و پذیرفته‌ شده‌ در ابعاد بین المللی، پایداری بر‌ اساس‌ مـیدان پوشـش بررسی میشود؛ مقیاسهای جهانی، منطقه ای، ملی، شهری، خیابانی، ساختمانی‌، سیستمی‌ و مولفه ای. شرط اولیه برای توسعه‌ در مقیاس پایداری جهانی‌ نیاز‌ به سـازمان دهـی بـین المللی‌ است‌ که قدرت فراملی روی مصرف منابع و راه حل مشکلات مـحیطی دارد.

پایداری منطقه‌ ای‌ یک مقیاس میانی بین پایداری‌ جهانی‌ و محلی‌ است. مدیریت سیستم‌ پایدار‌، کنترل و جهت سیاسی، از‌ آنجاکه‌ منابع منطقه ای و ویژگیهای آن در این مقیاس بـیشتر شـناخته شـده هستند، سازگارتر از‌ مقیاس‌ جهانی است. پایداری ملی یک مقیاس‌ میانی‌ بین پایداری‌ شهری‌ و مـنطقه‌ ای اسـت.

مقیاسی است‌ برای تصمیم گیری با توجه به شرایط پایداری اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ملتها و ایجاد راهبردهایی بـرای‌ کـاربرد‌. در پایداری شـهری، تخصیص عادلانه منابع‌ برای‌ پایداری‌ موجود‌ ضروری‌ است.

بر اساس‌ اصول‌ پایداری شهری، در بـرنامه ریزی شـهرها و تـشکیل محیطهای قابل زندگی، برآورده کردن نیازها بدون آسیب رساندن‌ به‌ ارزشهای‌ محیطی و منابع بـه عـنوان پایه پذیرفـته شده‌ است‌. پایداری‌ در‌ شهر‌، سیستم‌، خیابان در محدوده این مقیاس ارزیابی می شوند.

ــ راهبردهای توسعه پایدار

در گزارشی کـه تـوسط سازمان های بین المللی در 1991 آماده شد، توسعه پایدار با‌ عنوان افزایش در کیفیت زندگی انـسان بـا شـرط ماندن در مرزهای ظرفیت زایش اکوسیستم محدود، 9 اصل که می توانند پایه راهبردهای توسعه پایدار باشند، تعیین شـدند (IUCN، 1991؛ UNEP، 2011‌؛ WWF‌، 1991؛ sev،

.(2009

ــ احـترام گذاشتن و مراقبت از زندگی اجتماعی

صنایع فلزی آریا تولید کننده حفاظ پنجره تهران جدید و مدرن و انواع حفاظ درب آکاردئونی تهران برای آپارتمان، مغازه و پارکینگ و حفاظ دیواری

ــ افزایش کیفیت زندگی انسان

ــ محافظت از زندگی و تنوع روی زمین ــ کـاهش مـصرف مـنابع تجدیدناپذیر ــ ماندن‌ در‌ ظرفیت زایش زمین ــ تغییر در رفتارهای فردی و عادات ــ احترام گذاشتن جوامع به محیط زیست

ــ تـشکیل یک قـالب ملی که تامین‌ کننده‌ یکپارچگی بین توسعه و محافظت باشد‌ و ــ‌ تشکیل توافق جـهانی بـر اسـاس کاربرد پایداری در مقیاس جهانی

تقویت مربوط به بخش ساختمان در زمان ایجاد راهبردهای توسعه پایدار اهمیت می یابـد‌. امـروزه‌، بـخش ساختمان جای مهمی‌ هم‌ در اقتصاد و هم در استخدام دارد. اصول برابری و عدالت در احترام اجـتماعی زمـان استفاده از فضاهای زندگی شکل گرفته و منابع بسیار مهم است. از طرف دیگر، استفاده از میدان برای‌ احترام‌ مـحیطی بـسیار مهم است. علاوه بر معادن مانند آهن، سیمان آلومینیوم که در طول سـاختمان سـازی و تعمیر استفاده می شوند؛ منابعی مانند آب، گـاز طـبیعی، و زغـال سنگ که در ساختمان‌ سازی‌ استفاده میشوند‌، مـنابع طـبیعی مورد استفاده از بخش ساختمان هستند. این منابع باعث بسیاری از مشکلات محیطی در طول‌ تخریبشان مـی شـوند. بخش ساختمان پایدار برای توسعه پایدار مـورد نـیاز‌ است‌.

ــ‌ پایداری در بـخش سـاختمان

مـردم برای حفظ زندگیشان در طول تمدن بـه سـاختمان های زیادی نیاز داشته ‌‌اند‌. این امکانات مسائل محیطی بسیاری در طول ساخت، کار، نـگهداری و تـخریب بوجود می‌ آورند‌. ساختمانهایی‌ که مـقدار بالایی انرژی و منابع طـبیعی مـصرف میکنند و روی تغییر آب و هوا با تـاثیر گـذاشتن‌ روی کیفیت هوا و آب شهرها اثر می گذارند (Vyas و همکاران، 2014). بر اساس‌ دادههای 2010، 45% انرژی‌ جهان‌ و 50% آب تـوسط سـاختمان ها مصرف می شوند. اگـر از نـقطه نـظر محیطی به مـساله بـنگریم، 23% آلودگی هوا، 50% گازهای گـلخانه ای، 40% آلودگـی آب و 40% فاضلاب در شهرها مسائل‌ محیطی ناشی از ساختمانها هستند (Dixon، 2010). مسائل محیطی ناشی از صنعت ساختمان را میتوان بـا تـغییر در کاربردها کاهش داد.

علاوه بر این، واضح تـرین اثـر قابل انـدازه گـیری روی‌ مـحیط‌ است، آثار اجتماعی-اقـتصادی آن هم معایب مهمی بوجود می آورند.

استفاده فراوان از منابع طبیعی به خاطر فعالیتهای صنعت سـاختمان، ضـایعات جامد و مایع و انتشار گاز در پایان فعالیتهای سـاخت‌ و تـخریب‌، آثـار مـنفی بـسیاری روی محیط دارد. آثار مـنفی را مـیتوان به عنوان مصرف منابع تجدیدپذیر، کاهش در تنوع زیستی، تخریب نواحی جنگلی، اتلاف نواحی زراعی، آلودگی هـوا، آب و خـاک‌، تـخریب‌ نواحی سبز طبیعی و گرمایش جهانی خلاصه کـرد.

تحقیقات جدید در علوم انسانی » پاییز 1396 - شماره 26 (صفحه 31)